Vegaanihaaste - Challenge accepted!

Kokeile kasvisruokaa tammikuussa!


Sinut on haastettu! Lähde tuhansien muiden tavoin kokeilemaan kasvisruokaa tammikuun ajan.

8 hyvää syytä osallistua Vegaanihaasteeseen


1. Säästät ympäristöä
Oxfordin yliopiston suurtutkimuksen mukaan vegaaninen ruokavalio on tehokkain tapa pienentää omaa ympäristöjalanjälkeä. Tutkimuksen mukaan vegaaninen ruokavalio on merkittävin mahdollinen keino vähentää omaa vaikutustaan maapalloon – ei vain kasvihuonekaasujen suhteen, mutta myös happamoitumisen, rehevöitymisen, maankäytön ja vedenkäytön suhteen.

Eläinperäiseen ruokaan verrattuna kasviperäisen ravinnon tuottaminen vaatii monin kerroin vähemmän viljelypinta-alaa, energiaa ja vettä. Suurin osa maailman viljasta syötetään tuotantoeläimille. Liha- ja maidontuotanto käyttää 83 prosenttia maataloudessa käytetystä maasta, mutta tuottaa vain 18 prosenttia ruuasta saatavista kaloreista. Eläin tarvitsee kilokaupalla ruokaa yhden oman lihakilon tuottamiseen. Syötäviksi sopivien kasvien syöttäminen ensin rehuna eläimille on siis resurssien ja luonnonvarojen tuhlausta. Eläinten kasvattamiseen käytettävällä ruoalla pystyttäisiin ravitsemaan kaikki maailman ihmiset, jos se hyödynnettäisiin suoraan ihmisravinnoksi.

2. Säästät ilmastoa
Syömällä vegaanisesti vähennät kasvihuonekaasuja merkittävästi. Lihantuotanto aiheuttaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko maailman liikenne yhteensä.

3. Säästät vettä
Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan yli 15 000 litraa vettä, joka on noin kymmenkertainen määrä viljaan, soijapapuun tai muihin palkokasveihin verrattuna. Juustokiloa kohden vettä puolestaan kuluu noin 3 200 litraa kun taas perunakilon tuottamiseen vain 290 litraa. Puoli kiloa naudanlihaa kuluttaakin saman verran vettä kuin päivittäinen suihkussa käynti puolen vuoden ajan. 

4. Säästät terveyttäsi
Monipuolisesti koostettu kasvisruokavalio ylläpitää ja edistää terveyttä. Kasvissyöjillä on alhaisempi riski sairastua verenpainetautiin, kakkostyypin diabetekseen sekä eturauhas- ja paksusuolensyöpiin. Lisäksi heillä on alhaisempi verenpaine, sydäntautikuolleisuus sekä pidempi eliniän odote. Monipuolinen vegaaniruokavalio sisältää runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Kasvisruoka sisältää myös vähemmän terveydelle haitallisia tyydyttyneitä rasvoja. Vegaaninen ruoka ei sisällä lainkaan kolesterolia!

5. Säästät eläimiä
Suurin osa ihmisistä on varmasti sitä mieltä, että eläimiä tulisi kohdella hyvin. Silti suurin osa syömästämme lihasta tulee tehotuotannosta, jossa eläimiä pidetään karuissa, ahtaissa ja virikkeettömissä olosuhteissa. Vaikka tieto eläinten tietoisuudesta ja tarpeista on lisääntynyt, eläimiä pidetään edelleen oloissa, joissa niillä ei ole mahdollisuuksia luontaiseen käyttäytymiseen.
 
Counting animals -sivuston laskelmien perusteella kasvissyönti säästää kuukaudessa 33 eläintä verrattuna keskimääräiseen sekasyöjän ruokavalioon.

6. Et jää mistään paitsi
Kasviperäisten tuotteiden saatavuus ja valikoima on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina niin kaupoissa kuin ravintoloissa ja kahviloissakin. Ruokakaupoissa on paljon erilaisia kasviproteiinin lähteitä Härkiksestä Oumph!:iin ja Nyhtökaurasta vegaanisiin nugetteihin, nakkeihin, pihveihin ja pyöryköihin. Valmisruokia löytyy pizzoista hampurilaisiin ja makaronilaatikosta lihapiirakoihin. Kasviperäisiä maitoja, kermoja, jäätelöitä, rahkoja, vanukkaita, jogurtteja ja juustoja voi ostaa lähes jokaisesta ruokakaupasta. Vegaanituotteet-sivustolle on listattu kaikki kauppojen vegaaniset tuotteet kuvien kera!

7. Herkuttelu
Suolaisen mättöruoan ja sipsien lisäksi tavallisissa ruokakaupoissa on laaja valikoima jäätelöitä, suklaita, keksejä sekä karkkeja. Kiireisen leipurin pelastus ovat valmiit vegaaniset pakastepullat, lehti- ja piparkakkutaikinat sekä croissantit.

Listan tavallisisten ruokakauppojen vegaanisista leivontatuotteista näet kätevästi vegaanituotteet-sivustolta. Vegaaninen leivonta on myös helppoa! Ihania ja helppoja reseptejä löydät esimerkiksi reseptipankistamme. 

8. Et jää yksin
Kasvisruoan kokeileminen ei ole koskaan ollut niin helppoa kuin nyt. Kuukauden aikana saat tietää kaiken oleellisen eläinystävällisestä elämäntavasta. Päivittäisissä uutiskirjeissä saat paljon herkullisia reseptejä sekä käytännön vinkkejä. Ja jos haluat, voit saada avuksesi myös vegaanituutorin. Ja ilmaiseksi tietenkin! Oletko valmis vuoden herkullisimpaan haasteeseen?

SalaCavala ja Intro Social mukana haasteessa!

SalaCavalan vegaaniherkut:

Falafelwokki inkivääri-vegemajoneesilla 12,90, Härkiswokki 12,90 ja Marinoitu soijasuikalewokki 12,90. Tammikuun kuukauden wokki on Seitan Sriracha-majo.

Vitriinissä on tarjolla vegaanisia grillileipiä ja herkkuosastolla mm. vegaanista suklaakakkua. Kahvin sekaan löytyy kaura-, manteli- ja soijajuomaa. Vegaanihaasteen alkaessa myös erikoistarjouksia.

Intro Socialin vegaaniherkut:

Portobello Burger & Fries 22 €, Liepuskan burgerisämpylä, portobello-sientä, vegemajoneesia ja kaali-fenkoliraastetta sekä ranskalaisia.

Seitan sandwich 19 €, Seitania, vegaanista juustoa ja vegemajoneesia (plenty for 1, enough for 2).

Fried pickle & aioli 6 €, Paneroituja & fritattuja suolakurkkuja ja vege
timjami-valkosipulimajoneesia.

Onion rings & BBQ 6 €, Paneroituja & fritattuja sipulirenkaita ja BBQ-kastiketta.

Tervetuloa herkuttelemaan!

 

Muut Kuopion haasteeseen tarttuneet ravintolat bongaat täältä!

Tilaa huikeita ideoita ja sisäpiirin uutisia